آیفیلم عربی اسم فیلمهای ایرانی را چگونه ترجمه می کند؟
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۰۳۸۸۶
در خبرها آمده بود که کانال عربی آیفیلم چند سالی است که نام سریالها و فیلمهای ایرانی را در زمان پخش برای مخاطبین خارجی خصوصاً عربزبانها تغییر میدهد و این اتفاق انتقاد برخی را به همراه داشته است.
از جمله کارگردان سریال «مدار صفر درجه» که ابتدا به ساکن تحت عنوان «حب الشرقی» روی آنتن رفت و در ادامه هم این اتفاق به «ولایت عشق» مهدی فخیمزاده رسیده که تحت عنوان «غریب طوس» روی آنتن رفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کیوان نژادسیفی مدیر آیفیلم عربی در واکنش به این فضاسازیهای رسانهای گفت: لازم است بدانید که مجموعه تلویزیونی «مدار صفر درجه» در زمان دوبله عربی بهترین نامی که برای مخاطبین عربزبان از حیث تحتالفظی معنای مستقیم و گیرا پیدا کند «حب الشرقی» بود اما با احترام به انتقادات فیلمساز نامش به «مدار صفر» تغییر کرد که ترجمه عینی و مضمون مستقیم پیدا میکرد. برای ما توجه به سلیقه و گیرا بودن برای مخاطب عربی اهمیت دارد؛ چون جامعه هدف ما برونمرزی هستند و باید به سلیقه و درک نظر آنها احترام گذاشت.
وی افزود: مخاطب عربی ما به این سبک و سیاق نامگذاری اهمیت میدهد، چون از مفهوم داستان منحرف نمیشود. برای ما «ولایت عشق» معنا دارد اما برای مخاطب عربزبان ما ترجمه تحتالفظی آن یعنی «غریب طوس» معنا و منزلت پیدا میکند. در واقع «ولایت عشق» معنی و مفهوم داستان را از نظر مخاطب عربی دور میکند و ضرورت دارد ما با این مخاطب هرچه مستقیمتر صحبت کنیم بهتر است.
--- جامعه هدف ما خیلی با جامعه داخلی متفاوتندنژادسیفی در پاسخ به این سوال که این آثار محصول تلویزیون محسوب میشود چرا فیلمساز در بازپخش آن میتواند به تغییر نام انتقاد کند، تأکید کرد: در پخش داخلی، تلویزیون فیلمساز را در جریان بازپخش و تکرار آن قرار میدهد. درست است که رسانهملی هزینه میکند تا این سریال یا فیلم ساخته شود اما یک حد معنوی برای فیلمساز محفوظ است تا درباره شرایط پخش مجدد اظهارنظر داشته باشد. اما در حوزه برونمرزی این توافق وجود ندارد و براساس سلیقه مخاطب کار جلو میرود. چرا که جامعه هدف ما خیلی با جامعه داخلی متفاوتند و در نوع نگاه آن نامها ما را از اهداف و مفهوم کالای عرضه شده نمایشی دور میکند.
اولویت استفاده از نامهای تحتالفظیوی در پایان افزود: برای ما در بخش برونمرزی اولویت استفاده از نامهای تحتالفظی است که الزاماً تأکید بر تغییر حداکثری نداریم اما این کار را انجام میدهیم، چون مخاطب ما به نام آن اثر و معنایی که آن نام به سیر داستانی و روایی آن مجموعه میدهد توجه دارد. این تغییر نام برای ما صرفاً روال نیست بلکه برای درک بهتر مخاطب این کار را انجام میدهیم./تسنیم
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۰۳۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در این همایش پس از برگزاری نماز به امامت حجت الاسلام حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران و اجرای نمایش دانشجویی، وحید یامین پور دبیر شورای عالی نوجوانان و جوانان با اشاره به اینکه مهمترین مسئله شهید مطهری غرب بود گفت: شهید مطهری به عنوان یک روشنگر دینی و اجتماعی مسئله غرب را تبیین کرد. غرب به عنوان یک کلیت منسجم که سرآغازی در تاریخ دارد و با گونهای از هنر و شئون تمدنی تجلی کرده است، بعد از گذشت چند دهه در شئون سیاسی عالم گیر شد. مسئله تاریخ بشریت غرب بوده است و شهید مطهری به همین وجه مسئله غرب برایش دغدغه بود یعنی جبههای را برای خود در مباحث دانشگاهی انتخاب می کرد که ناظر به صور فکر و آکادمی جهان ما بود.
یامین پور افزود: اگر شهید مطهری به شهادت نمیرسید تمرکز فکریاش از مارکسیسم آرام آرام به لیبرالیسم میآمد، چراکه مسائل روز جامعه برایش بسیار اهمیت داشت. تلاش وی در عرصه فکر، پیراستن دین از نفوذ تفکرهای التقاطی بود. این مهم تقریباً در تمام آثار ایشان منور است.
وی گفت: در مواجهه با غرب شهید مطهری به نقطهای از اسلام اتکا میکند که حقیقتی از آن به عنوان وجه عزت و خودباوری است همان وجه بازگشت به خویشتن که نقطه پیش برنده جامعه است.
وی افزود: این وجه دقیقاً همان وجهی است که امام از آن برای انقلاب کمک گرفته است. بخش عظیمی از تلاش شهید مطهری ارجاع به همین موضوع است. در جای دیگر وی اشاره میکند جامعه مانند انسان روح دارد و انبیا و رهبران کسانی هستند که میتوانند روح جامعه را احیا کنند و آن را به هویت حقیقی خود بازگردانند، یعنی همان سنت الهی.
دبیر شورای عالی جوانان گفت: رهبر جامعه مسئولیت بسیار بزرگی دارد، اینکه دست جامعه را بگیرد و آن را پای همین سفره بنشاند. یکی از بزرگترین کارهای شهید مطهری دور کردن جامعه از تفکر التقاطی بود. در واقع کل طرح شهید مطهری همین بود و بخاطر همین امام در مورد شهید مطهری با تأکید میگوید آرای شهید مطهری را بخوانید.
در این همایش حجتالاسلام رکوفیان هم گفت: ما با جوانی مواجه هستیم که عاشق غرب و اعمال غربی است، اما در مقابل برگرفته از بهترین هاست و می تواند اتفاقات بسیار بزرگ جهانی را رقم بزند. در این جامعه، جوان ما درگیر یک جنگ ترکیبی همه جانبه است که بخشی از آن داخلی و بخشی از آن خارجی است.
وی با طرح این گزاره که در نگاه شهید مطهری، تعریف جوان از اندیشه او میآید افزود: کسی جوان است که اندیشه اش جوان است. اندیشه جوانی یعنی اندیشه تغییر یعنی دلتنگ از یکنواختی.
این پژوهشگر حوزه فرهنگ با اشاره به اینکه جنگ شناختی یعنی جنگی که ارزشها و باورها و ادراک انسان را مورد هدف قرار داده است تا برداشت انسان از همه چیز متفاوت باشد گفت: جنگ شناختی در واقع وظیفه اش جادو کردن است، جنگ تغییر نگرش هاست و همه آن در ذهن انسان شکل میگیرد. این جنگ همه را و علی الخصوص نسل جوان را شامل میشود. هدف اصلی دشمن در این جنگ گرفتن اعتماد جوان ما و تغییر نگرش اوست. چاره جوانان ما تغییر نگرش به زندگی است.
رکوفیان سلاح دشمن را ناامید سازی دانست و افزود: در واقع جوان ما را دچار یک ابهام می کنند و به ترویج آن میپردازند و اعتماد جامعه نسبت به حاکمیت را از بین میبرند. در جنگ شناختی دشمن به دنبال این است که جوان اصلاً فرصت فکر کردن نداشته باشد. در واقع میدان نبرد ذهن انسان است.